Naar schatting één kind op vijf heeft leerproblemen op school.
Wat?
Kinderen met leerproblemen hebben het moeilijk met schoolse vaardigheden: lezen, schrijven, rekenen, een vreemde taal leren
Waarom?
Leerproblemen kunnen het gevolg zijn van:
Een verkeerde werkhouding: kind leert uit het hoofd en heeft geen inzicht, steekt uren in lijntjes en kleuren maar werkt weinig oefeningen af
Emotionele problemen: faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen, demotivatie
Begaafdheid: het niveau en tempo op school ligt te hoog, het kind zit in de verkeerde school of studierichting
Omstandigheden: weinig aandacht thuis, onvoldoende uitleg in de klas, gezinsproblemen
Leerstoornissen zoals dyslexie (hardnekkige lees- en schrijfproblemen) of dyscalculie (hardnekkige rekenproblemen). Wie leerstoornissen heeft, is niet dom of achterlijk. Hij of zij leert alleen anders.
5 à 10% van de schoolbevolking heeft dyslexie, 2 tot 6% heeft hardnekkige rekenproblemen of dyscalculie.
Gevolgen
Kinderen die met leren geen succes ervaren, reageren vaak heel verschillend: ze gaan zich aanstellen, de clown uithangen, verliezen hun zelfvertrouwen ("Ik kan niks"), worden opstandig, agressief of trekken zich terug... Leerkrachten en ouders begrijpen hen vlug verkeerd. "Ze kunnen wel maar willen niet".
U vermoedt een probleem?
Wat denkt, voelt, doet uw kind?
Huiswerk maken en lessen leren worden een hel. Uw kind probeert aan elke taak te ontsnappen en gaat niet graag meer naar school.
Het kind voelt zich schuldig omdat het niet meer voldoet aan de verwachtingen van zijn leerkrachten, ouders, grootouders.
Het verliest het geloof in zichzelf: "Ik kan niks".
Het wordt agressief, gaat zichzelf afsluiten, klaagt van buikpijn, weent voor het minste.